- dwójka i trójka – kolejny gracz dobiera tyle kart, jaki numer widnieje na owej karcie (dwójka - dwie karty, trójka -trzy). W przypadku gdy posiada kartę o tej samej wartości lub kolorze (wyłącznie dwójki i trójki, ewentualnie "króle bitne"), może wyłożyć ją, w ten sposób zmuszając kolejnego gracza do pobrania sumy wartości leżących kart (przy czym kolejny gracz również może wyłożyć pasującą kartę itd.). W niektórych wariantach dwójki i trójki są traktowane jak jedna figura tzn. można kłaść dwójki na trójki (i vice versa) nawet jeśli się różnią kolorem.
- czwórka – kolejny gracz czeka jedną kolejkę. Żeby się obronić należy położyć inną czwórkę, wówczas liczba kolejek sumuje się i trafia do następnego gracza. Gracz, który stracił kolejkę, zależnie od interpretacji dobiera kartę lub nie. Jednak kiedy gracz 2 jest zatrzymany, a gracz 1 stawia kartę 2, 3 lub króla, karty ciągnie gracz 3 (jeśli graczy jest tylko dwóch, to zależnie od wariantu karty wojenne nie obowiązują lub gracz 1 sam bierze karty). Jest również wariant, w którym gracz, mający stać kolejkę może(ale nie musi) dobrać kartę ze stosu w nadziei, że będzie to czwórka.
- walet – gracz może żądać kart według ich wartości, najczęściej tylko niefunkcyjnych. Żądanie danej karty przez waleta obowiązuje całą następującą kolejkę (włącznie z graczem zagrywającym waleta) i może być zmienione tylko poprzez rzucenie innego waleta. W jednej z interpretacji nowy walet może dokonać nowego żądania, o ile nie została zagrana żądana wcześniej karta (przykładowo: gracz 1 zagrał waleta i zażądał siódemek, gracz 2 nie miał siódemek i dociągnął kartę z talii, która nie była ani siódemką ani waletem, gracz 3 zagrał swojego waleta na waleta gracza 1 i zmienił żądanie na ósemki, poza tym gracz 2, jeśli z talii dociągnie siódemkę, to może zachować ją na ręce lub dać na stos).
- dama – zasada „dama na wszystko, wszystko na damę” oznacza możliwość wyłożenia damy (zwłaszcza pik) na każdą kartę, bez względu na kolor i wartość (niekiedy: chyba że leżąca karta to uniemożliwia, gdyż jest funkcyjna) jak i wyłożenia dowolnej karty na leżącą damę. Ponadto w niektórych wersjach obowiązuje zasada damy pik (lub też dodatkowo damy kier) powstrzymującej działanie króli bitnych lub też wszystkich kart funkcyjnych, a w innych dama nie może być ostatnią kartą wyłożoną po makale.
- "króle bitne"- są to dwa króle, które powodują, że w zależności od koloru tego króla poprzedni (król pik) lub kolejny (król kier) gracz dobiera pięć kart. Żeby się obronić przed takim królem należy wyłożyć innego króla który całkowicie eliminuje jego moc. (W niektórych wariantach karty się sumują, wskutek czego atakujący dobiera 10 kart, a króle kier i pik mogą zostać zablokowane odpowiadającymi damami (kier lub pik) albo królami niebitnymi (karo lub trefl). Króle bitne można położyć na dwójki lub trójki tego samego koloru, działa to też w odwrotną stronę. Ponadto może być niedozwolone jednoczesne rzucanie króla bitnego i niebitnego (np. króla pik i króla trefl) czy obu króli bitnych.
- as – gracz może zażądać zmiany koloru (zmiana koloru przez asa dotyczy gracza następnego, a nie całej kolejki graczy, tak, jak w przypadku waleta). Czasem można się przed tym bronić kładąc więcej niż jedną kartę tej samej wartości np. trzy piątki (ostatnia logicznie jest innego koloru) lub położenie innego asa i zmienienie koloru na inny. W niektórych wariantach ta zasada nie obowiązuje dam.
Czasem do talii dorzucany jest również joker, który zastępuje dowolną wybraną przez graczy kartę (w tym także karty funkcyjne – co oznacza możliwość łączenia np. dwóch króli kier lub pik). Gracze dla zmniejszenia elementu losowości mogą grać z wyłączeniem jokerów albo ograniczeniem możliwych do zastąpienia figur.
Karty niefunkcyjne to zatem piątki, szóstki, siódemki, ósemki, dziewiątki, dziesiątki oraz króle karo i trefl.
Istnieją modyfikacje również tych reguł, np. w niektórych rejonach Polski obowiązuje zasada "piątka na wszystko, wszystko na piątkę" zamiast "dama na wszystko, wszystko na damę" albo specjalna właściwość waleta pik pozwalająca mu ignorować żądanie figury lub koloru przez rzuconą wcześniej kartę żądaniową, gdy żądanie zostało spełnione przez gracza uprzednio (tym samym zablokowano możliwość rzucenia innego waleta/asa). Czasami nawet występuje możliwość, że dana zasada obowiązuje warunkowo; najczęściej dotyczy to dam, które działają jako karty niefunkcyjne i króli "bitnych", które również tracą swoje zdolności Jeśli gracz wyłożył jako ostatnią kartę 3 albo 2 , a gracz po nim wyłoży kartę która ją kontruje , gracz następny musi wziąć sumę tych kart.