moja fajna strona

Prší (cz. i słow. pada) jest wersją makao graną przeważnie na terenie dawnej Czechosłowacji, do której zawitała w XX wieku. Zwykle w prší gra się od dwóch do pięciu osób za pomocą talii 32 kart (od siódemek do asów) typu niemieckiego, bądź ewentualnie zwykłego francuskiego. Celem gracza jest jako pierwszemu pozbyć się wszystkich kart w swej ręce- gdy jeden z graczy to zrobi gra kończy się automatycznie dla innych (w Polsce gra jest kontynuowana).

Na początku każdy z graczy otrzymuje od 4 do 6 kart (zależność regionalna), zaś pierwszą kartę z wierzchu reszty talii odwraca się i kładzie na środku stołu- na nią będzie się zrzucać pozostałe karty. Gra się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a partię zaczyna osoba po lewej stronie rozdającego. Każdy z graczy kładzie na środek zawsze jedną kartę. Obowiązuje dorzucanie do wartości np. król do króla, bądź pod kolor np. kier do kiera. Jeśli gracz nie ma w ręce żadnej karty, która pasowałaby do obydwu przypadków musi z wierzchu talii dobrać jedną kartę. Gdy talon się skończy, należy ze stosu odłożyć wierzchnią kartę i pozostałe przetasować jako nową talię. Podobnie jak w polskiej wersji, w prší występują karty funkcyjne:

  • as - następny gracz traci kolejkę; obronić się można innym asem, przy czym kolejki nie sumują się
  • dama/wyżnik - zmienia aktualny kolor i może być położona na jakąkolwiek inną kartę (np. dama trefl na ósemkę pik); obronić można się za pomocą innej damy- jeśli nie będzie się posiadać albo innej damy albo karty w wyznaczonym kolorze to trzeba dobrać kartę
  • siódemka - następny gracz bierze 2 karty, ale może się obronić, jeśli w ręce aktualnie posiada inną siódemkę, wówczas liczba kart do wzięcia sumuje się: kolejny gracz bierze 4 karty itd.

Nie można się bronić przed tymi kartami nawet wtedy, gdy pierwszą dobraną jest karta o tej samej wartości.

Pozostałe karty (ósemki, dziewiątki, dziesiątki, walety/niżniki i króle) są zatem kartami niefunkcyjnymi.

Gracz, który pozbędzie się wszystkich kart ogłasza to mówiąc "Prší". Reszta graczy otrzymuje punkty karne za posiadane karty:

  • za asa - 11
  • za króla - 4
  • za damę/wyżnika - 3
  • za waleta/niżnika - 2
  • za karty liczbowe odpowiednio do wartości


Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl